Hur gör man reklam på rätt sätt?

Att skapa en korrekt faktura är nog så viktigt men för att kunna fakturera så måste du först också sälja din produkt eller tjänst. Men hur gör man för att folk ska få reda på vad man säljer? Hur når man ut till sin kundgrupp egentligen? Här ger vi tipsen du behöver för att göra reklam på rätt sätt. 

Steg 1 - Identifiera din målgrupp

Vem är det du riktar dig mot? Är det medelålders män med skäggväxt (kanske säljer du rakhyvlar av exceptionellt hög standard) eller är det yngre personer av båda kön (du kanske erbjuder en mobiltjänst som tilltalar de yngre?). Genom att genomföra en kundundersökning och en produktanalys så får du svar på vilka dina primära målgrupper är. Sedan är det bara att anpassa reklamen utifrån detta.

Steg 2 - Vilken typ av reklam är bäst?

Det går att få ut reklam på många olika sätt: 

  • Influencers - Genom att använda din produkt och berätta om den får deras följare upp ögonen för det du säljer. En mycket bra metod för att nå unga personer mellan 12 - 25 år. Även äldre personer jobbar som influencers men i huvudsak är publiken ung. 
  • Mobilreklam - I princip alla äger en mobil. Genom att sända ut SMS med reklam når du ut till en stor mängd potentiella kunder. nackdelen är att SMS-reklam ofta ses som skräppost och du riskerar att få ett dåligt rykte. 
  • Traditionell reklam - Reklamplats i en dagstidning, eller på TV, ger ditt varumärke hög exponering och kan ses av många. Detta är en tämligen dyr form av reklam men den har visat sig vara effektiv. 

Givetvis finns det många fler sätt att marknadsföra sig på. På https://webbido.se kan du läsa mer om både marknadsföring, rekrytering och annat som rör företagande i Sverige. 

Steg 3 - Håll dina löften

Kunder glömmer aldrig bort om din tjänst eller produkt inte håller samma höga standard som du hävdar i din reklam. Var därför ärlig när du presenterar det du vill sälja. Det betyder inte att du ska lyfta alla de dåliga sidorna. Fokusera på det som är bra, och berätta väldigt lite om det som är mindre bra. 

29 Dec 2020